Børns adfærd hænger sammen med de rammer og regler, vi sætter op

På Korsager Skole er det børnesynet, der er rammen for samarbejdet og kulturen på skolen.
Billede
Peter Aksten
"Børns adfærd hænger sammen med de rammer og regler, vi sætter op" siger Peter Aksten, der er leder på Korsager Skole.

-Det er vores opgave at se på barnets muligheder først. Børnenes adfærd hænger sammen med de rammer og regler, vi sætter op. Så når et barn ikke trives, fx larmer og ikke kan koncentrere sig, så tager lærere og pædagoger omkring barnet fat på at justere rammerne omkring barnet.

Sådan siger Peter Aksten, der er leder på Korsager Skole. Børnesynet er i alle kroge af Korsager Skole, og det fletter sig ind i principper, indsatser og konkrete handlinger. ​

Skoleleder Peter Aksten fortæller: ​

- Ingen skal vende ryggen til en børnekonflikt. Alle på vores matrikel har den samme opgave: At gør det bedste for Korsagers børn. Uanset om du er rengøringsmedarbejder, pædagog eller lærer, så er vi her for børnene. Vi har elever, der har brug for at komme ud af klasselokalet. Så kan de fx komme i praktik hos pedellen eller hos en af vores rengøringsmedarbejdere. Alle medarbejdere skal have viljestyrken til at skabe rammer, så alle børn kan være på skolen.

Peter Aksten understreger, at der skal være et samarbejde og en kultur, som alle skal være sammen om. Og at den ikke kommer af sig selv.

- Vi er alle sammen rollemodeller for børnene. Hvis vi ikke taler pænt til hinanden, så gør børnene det heller ikke. Børn gør ikke hvad voksne siger – de gør, hvad voksne gør. Som leder er jeg rollemodel for medarbejderne. Vi skal ikke gøre alt ens, men vi skal have den samme retning. Jeg sætter en retning, hvor vi ser alle børns styrker og ser på, hvad det er i et barns omgivelser, der står i vejen for, at barnet udvikler sig. Det er vores børnesyn.