Børn skal opleve at være en del af fællesskabet

I Idrætsinstitutionen Bavnehøj kan de noget særligt, når det kommer til at skabe udvikling hos børn i basispladser, som er pladser forbeholdt børn med særlige udfordringer.
Billede
Mette Dunker Olsen
"Vi skal skabe plads til børn, der har brug for andet end flertallet" siger Mette Dunker Olsen, der er pædagogisk leder i Idrætsinstitutionen Bavnehøj.

- Børn gør det bedste, de kan, og børn vil gerne samarbejde. Derfor kigger vi på det enkelte barn, hvor det er, og hvad det kan. Vi tænker ikke i kasser og diagnoser.​

Sådan fortæller Mette Dunker Olsen, pædagogisk leder i Idrætsinstitutionen Bavnehøj, om daginstitutionens arbejde med at skabe gode rammer for de børn, der har brug for en særlig indsats for at lykkes i fællesskabet og få en god trivsel og udvikling.​

I Idrætsinstitutionen Bavnehøj kan de noget særligt, når det kommer til at skabe udvikling hos børn på basispladser, som er pladser forbeholdt børn med særlige udfordringer i en periode – det kan være fysiske, sociale eller kognitive. Det betyder, at langt de fleste af børnene er parate til at starte i en almenklasse på en folkeskole, når de forlader børnehaven, i stedet for et specialtilbud. Og det øger deres muligheder i livet på sigt.​

Ghazanfar Afzal, der er pædagog med ledelsesansvar i Idrætsinstitutionen Bavnehøj, fortæller:​

- Hjerner tænker forskelligt. Når vi behandler børnene forskelligt og med udgangspunkt i den enkeltes behov, så sender vi også børnene videre ud i verden med en følelse af, at der er plads til at være forskellige. Den rummelighed kommer alle børnene til gode, når de starter i skole, både dem med og uden udfordringer.​

Børnene skal opleve, at de er en del af fællesskabet på lige fod med de andre børn. Derfor er børnene på basispladserne heller ikke på en separat stue i daginstitutionen, men en del af de øvrige stuer.​

- Det starter alt sammen i dagtilbuddene. Vi har en meget vigtig rolle i ikke at kategorisere børn eller komme dem i kasser, så vi ikke sender børn videre, som føler, de ikke passer ind, fortæller Mette.​

Ghazanfar uddyber:​

- De ting, vi gør for at skabe udvikling hos børnene på basispladser, er i virkeligheden ting, som gavner alle børn. Det handler om at gribe barnets interesser og styrke barnet i de ting, det i forvejen er god til. Læringen går tabt, hvis ikke barnet er motiveret.​

Mette og Ghazanfar er enige om to råd, de vil give til andre, som arbejder med inklusion af børn med udfordringer:​

- Se hele tiden på individet og de intentioner, der ligger bag barnets handling. Og vær ambitiøs på børnenes udvikling. Så når du rigtig langt.