Vi gør overgangen til skole tryg og genkendelig
En god overgang fra børnehave til skole spiller en central rolle for børnenes første møde med skolen. Her lægges fundamentet for, at børnene kan føle sig trygge, trives og opleve, at de kan mestre alt det nye.
For at styrke overgangen har Børne- og Ungdomsudvalget afsat midler til at ansætte flere voksne omkring børnene i overgangen fra børnehaven og i den første tid i skolen. Blandt andet er der afsat midler til overgangspædagoger på alle skoler i København.
Overgangspædagogerne har til opgave at skabe tryghed og genkendelighed for børnene. De møder børnene allerede i børnehaven og arbejder med relationer, fællesskaber og kendte strukturer, så børnene får de bedste forudsætninger for en god skolestart.
Trygge rammer med relationer og genkendelighed
På Lundehusskolen arbejder overgangspædagog Line Grønbech for, at børnene oplever fællesskabet som trygt og genkendeligt:
”Det hele er jo nyt for børnene. De skal finde ud af, hvordan de lander i det med det, de har med i deres rygsæk. Jeg arbejder rigtig meget med fællesskabet – så børnene føler sig trygge i børnefællesskabet.”
Line besøger de børnehaver, hvor børnene kommer fra, og laver aktiviteter, der styrker relationerne på tværs. På den måde møder børnene kendte voksne og kendte ansigter, når de starter i skole.
”Hvis børn hele tiden møder noget nyt og fremmed, så bliver det svært. Men hvis de genkender noget, så bliver det mere trygt,” forklarer hun.
Kendte voksne og tydelige strukturer
På Øster Farimagsgades Skole har KKFO-leder Kasper Burholt organiseret et skolestartsteam, der bygger bro mellem børnehave og skole:
”Før var der nogle børn, vi ikke kendte så godt, når de startede. Det får vi nu ændret med en overgangspædagog.”
Allerede inden sommerferien laver skolen en ”mini-børnehave” i skolens rammer, så børnene kan vænne sig til hverdagen. Overgangspædagogen følger børnene fra børnehaverne ind i skolen og skaber dermed sammenhæng og ro.
”Vi har desuden ændret praksis hen ad vejen – lagt en mere tydelig struktur fra aflevering til afhentning. Det giver en større forudsigelighed og langt bedre betingelser for alle til en god overgang,” fortæller Kasper Burholt.
På den måde arbejder både KKFO’en og skolen sammen om at sikre, at børnene får en tryg og sammenhængende start på skolelivet.