Overgang fra børnehave til skole
Der er blandt andet afsat penge til at ansætte overgangspædagoger på alle skoler i København.
Overgangspædagogerne har til opgave at støtte børnenes overgang fra dagtilbud til KKFO og skole med et særligt fokus på børnenes trivsel og udvikling. De har fx dialog med - og er på besøg i de børnehaver, som børnene kommer fra, inden de starter i KKFO eller skole. Her arbejder de med relationen til – og mellem børnene. De har stor fokus på at skabe genkendelighed og tryghed, så børnene får en oplevelse af at kunne mestre alt det nye.
Sådan arbejder vi med overgange i praksis – som overgangspædagog og KKFO-leder
Mød overgangspædagog Line Grønbech og KKFO-leder Kasper Burholt, som begge arbejder med at skabe trygge og gode overgange fra børnehave til skole – men på hver deres måde og i hver deres hverdag. Her kan du læse om deres erfaringer og tilgange. Du kan også høre dem i afsnittet "Parat til skolestart" i podcastserien "Hoved og hale".

Line Grønbech: Overgangspædagog – med øje for hele fællesskabet
"Det hele er jo nyt for børnene. De skal finde ud af, hvordan de lander i det med det, de har med i deres rygsæk. Det er dét, vi prøver at gøre nemmere med en overgangspædagog."
Line Grønbech, der arbejder på Lundehusskolen, er Københavns første overgangspædagog. Hun arbejder for at gøre overgangen fra børnehave til skole tryg og genkendelig for børnene – ikke ved at støtte dem enkeltvis, men ved at arbejde med rammerne og fællesskabet omkring dem: “Jeg arbejder rigtig meget med fællesskabet – så børnene føler sig trygge i børnefællesskabet.”
Før skolestart besøger Line de børnehaver, som børnene kommer fra, og laver aktiviteter, der styrker relationer og skaber genkendelighed. Hun lægger vægt på, at rollen som overgangspædagog skal være tydeligt defineret – med plads til fordybelse og fokus på det, der virker.
For Line handler det om, at børnene skal kunne genkende noget i det nye: "Hvis børn hele tiden møder noget nyt og fremmed, så bliver det svært. Men hvis de genkender noget, så bliver det mere trygt."
Lyt til Line i podcasten “Hoved og hale – Parat til skolestart”
Kasper Burholt: Skab ro – med relationer, struktur og kendte voksne
“Før var der nogle børn, vi ikke kendte så godt, når de startede. Det får vi nu ændret med en overgangspædagog.”
På Øster Farimagsgades Skole er KKFO-leder Kasper Burholt i fuld gang med at implementere skolens nye skolestartsteam. Målet er, at børnene møder kendte voksne og velkendte strukturer – allerede før de starter i skole.
“Vi laver en lille børnehave inde i skolens ramme i maj og juni. Det skaber ro – og børnene har brug for den ro, når alt er nyt.”
Overgangspædagogen er en del af skolestartsteamet og har allerede været ude i børnehaverne for at lære børnene at kende. På den måde følger voksne og viden med ind i skolen.
“Vi har desuden ændret praksis hen ad vejen – lagt en mere tydelig struktur fra aflevering til afhentning. Det giver en større forudsigelighed og ro og langt bedre betingelser for alle til en god overgang.
Lyt til Kasper i podcasten “Hoved og hale – Parat til skolestart”
Lyt til podcast om den gode overgang
Bliv klogere på arbejdet med den gode overgang fra børnehave til skole i podcasten "Hoved og hale" som er produceret af Børne- og Ungdomsforvaltningen i København.