Lyt til podcasten "Hoved og hale"

I denne podcastserie forsøger vi at finde hoved og hale i, hvad der skal til for at skabe almene skoler og dagtilbud, som flere børn kan være en del af.
Billede
Hoved og hale

Flere og flere børn trives ikke i de rammer, som særligt de almene skoler har. I København ser vi - ligesom i resten af landet - et stigende antal børn, som bliver henvist til specialtilbud. Derfor har politikerne i København i 2024 besluttet at bruge mere end en halv milliard kroner til at styrke byens skoler og dagtilbud i 2025-2028. 

Lyt med, når vi undersøger, hvad der skal til for at skabe den ønskede forandring. 

Podcasten er produceret af Børne- og Ungdomsforvaltningen i København. Følg podcastserien på din fortrukne streamingtjeneste og få besked, når der udkommer nye afsnit.

Turen går til Skotland

13. november 2025

Arbejdet med at skabe skoler, som flere børn kan være en del af, er ikke kun et københavnsk fænomen. I dette afsnit tager vi helt til Skotland, hvor man har arbejdet med mangfoldige elevgrupper i over 20 år.  

Det gør vi sammen med skolelederne Birgitte Pilgård og Henrik Bunde, der har været på studietur med en række kolleger fra skoler og forvaltning i København. 

Perspektiv udefra: Ida Awesome Østergaard

7. november 2025

Hvad skal der til, for at det kan lykkes at skabe en skole, hvor flere elever med særlige behov kan tage del og trives i de almene folkeskoler?

Lyt med, når Ida Awesome Østergaard, forælder og aktiv i blandt andet Autismeforeningen, deler sine erfaringer, bekymringer og refleksioner om en skole, der kan rumme flere elever.

Hvad med daginstitutionerne?

26. september 2025

De første år i et barns liv er helt afgørende. Her lægges grundstenene for barnets sociale dannelse, trivsel og udvikling. 

I dette afsnit af Hoved og hale vender vi blikket mod daginstitutionerne. Vi ser nærmere på den nye model for basispladser, og vi får en pædagogisk leder til at fortælle, hvordan de lykkes med at skabe gode rammer for alle børn - uanset behov - i hendes institution. 

Sådan møder vi børnene i København

26 juni 2025

Børnesyn. Menneskesyn. Eller måske et dannelsessyn. Det, man kalder for det ressourceorienterede børnesyn, er en grundsten i arbejdet med at skabe københavnske folkeskoler, der kan mere for flere elever. Men hvorfor er det egentlig vigtigt med et bestemt børnesyn for at skabe mere inkluderende skoler? Og hvordan holder man fast i sit blik på børnene, når hverdagen kører afsted med 200 kilometer i timen?

Parat til skolestart

26. maj 2025

Overgangen fra børnehave til skole er en stor og vigtig milepæl i et barns liv, og genkendelighed og tryghed er nøgleord i den gode start på skolelivet. Børn udvikler sig nemlig bedst, når de er trygge og føler, at de kan mestre alt det nye. 

Hør om, hvad overgangspædagoger er for en størrelse, og få to bud på, hvilken rolle de spiller i arbejdet med at lave skoler, som flere kan være en del af.