Flere voksne i indskolingen styrker læring og fællesskab

I København får skolerne flere voksne i børnehaveklassen og 1. klasse. Det giver bedre mulighed for co-teaching, holddeling og differentieret undervisning – og styrker det inkluderende læringsmiljø, hvor alle elever får plads til at lære og trives.
Billede
lærer foran tavle og tre børn sidder ved borde

Som en del af den nye retning for skoler og dagtilbud i København er der afsat midler til, at skolerne kan ansætte flere medarbejdere pr. barn i indskolingen – i første omgang i børnehaveklassen og 1. klasse.

Med flere voksne i indskolingen får skolerne bedre mulighed for at arbejde med co-teaching, holddeling og undervisningsdifferentiering.

Det er forskelligt, hvordan den enkelte skole organiserer arbejdet, men flere har allerede gode erfaringer med co-teaching som metode og samarbejdsform til at udvikle inkluderende læringsmiljøer.

Hvad er co-teaching?

  • Co-teaching er en anerkendt og evidensbaseret tilgang til at udvikle inkluderende læringsmiljøer.
  • Når der co-teaches i en klasse, samarbejder to medarbejdere ligeværdigt om at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning.
  • Undervisningen kan organiseres på forskellige måder, som skaber variation til gavn for alle elevers faglige og sociale deltagelsesmuligheder.