Elevernes behov i centrum for indretning af klasseværelser

På Tingbjerg Skole og Fritid har eleverne i to 6. klasser været med til at indrette deres klasselokaler. Erfaringerne viser, at tydelige zoner, struktur og elevinddragelse kan skabe mere ro, bedre koncentration og stærkere fællesskaber.
Billede
Plakat med teksten: Vælg en plads som hjælper dig til ro og fokus

I København er der fokus på, hvordan skolernes fysiske rammer kan støtte arbejdet med inkluderende læringsmiljøer. Det handler ikke kun om undervisning og pædagogik – men også om, hvordan klasselokalerne er indrettet.

På Tingbjerg Skole og Fritid har et pilotprojekt undersøgt, om eleverne kan trives bedre, når de selv får indflydelse på klasselokalets indretning. Gennem workshops, gruppearbejde og kreative forløb har eleverne arbejdet med at skabe rum, der passer til både sociale behov, fordybelse og støtte fra lærerne.

Zoner skaber struktur og fleksibilitet

Resultatet i den ene 6. klasse er klasselokaler med forskellige zoner, fortæller souschef Anne Mette Færgeman:

”Der er indrettet en beskedzone, hvor alle samles for at modtage beskeder, og en hjælpezone, som eleverne kan gå til og fra, når de har brug for hjælp. Zonerne er understøttet af den fysiske indretning – fx med både runde borde og mere traditionelle borde.”

Erfaringerne viser, at zonerne fungerer godt for elever, der har brug for visuel og fysisk struktur. Samtidig kræver de ekstra opmærksomhed for de elever, der trives bedst med faste rutiner – her har løsningen været at give faste pladser til nogle.

Medansvar giver ro

For dansklærer Christine Kofoed har processen været det vigtigste:

”Det vigtigste har været, at eleverne har arbejdet sammen i forskellige grupper og lyttet til hinandens idéer. Processen er det, der betyder noget – ikke bare lokalet i sig selv. At give eleverne medansvar kan virkelig skabe ro og give plads til læring.”

Indretning af fremtidens skoler

  • Skolernes fysiske rammer skal understøtte inkluderende læringsmiljøer.
  • Nogle børn har brug for at skærmes for fx lyd eller lys, mens andre arbejder bedst i små grupper.
  • Pilotprojektet på Tingbjerg Skole har vist, hvordan elevernes inddragelse kan skabe nye måder at indrette klasselokaler på.
  • Erfaringerne fra Tingbjerg skal inspirere andre skoler og munde ud i et idékatalog med forskellige indretningsløsninger.