Co-teaching skaber tydelighed og trivsel i KKFO’en

Fritidstilbud, der kan mere for flere: I Arena Skole og Fritids KKFO har pædagogerne haft succes med at afprøve co-teaching. Når to voksne planlægger og gennemfører aktiviteter sammen, skaber det ro, struktur og nye fællesskaber, hvor flere børn trives.
Billede
KKFO-leder Marie Tümmler-Hellesen
Marie Tümmler-Hellesen

Da Arena Skole og Fritid blev introduceret til co-teaching i undervisningen, opstod spørgsmålet hurtigt:

Hvad sker der, hvis vi prøver det samme i fritiden?

For KKFO-leder Marie Tümmler-Hellesen og hendes team blev det begyndelsen på en ny måde at arbejde sammen på:

“Der var ikke nogen, der havde prøvet co-teaching i en KKFO før. Så vi besluttede at sige: Lad os prøve – og se, hvad det kan. Og det viste sig at give både børn og voksne en helt ny ro.”

Makkerpar giver overblik og kvalitet

I Arena Skole og Fritids KKFO arbejder pædagogerne i makkerpar, der planlægger, gennemfører og evaluerer aktiviteter sammen.

De har en fast forberedelsestime om ugen til at udvikle idéer, sætte formål og fordele roller.

“Når to voksne står sammen om en planlagt aktivitet, bliver det tydeligt, hvem der gør hvad. Det giver børnene tryghed – og de voksne energi,” fortæller Marie.

Det har løftet kvaliteten i aktiviteterne og styrket samarbejdet i personalegruppen. En intern trivselsmåling viste, at næsten 70 procent af pædagogerne oplever co-teaching som det mest meningsfulde i deres arbejde.

Et greb fra skolen – tilpasset fritiden

Co-teaching er en metode, der allerede bruges i skolen som en del af arbejdet med inkluderende læringsmiljøer.

I København er der afsat midler til, at skolerne kan have flere voksne omkring børnene – i første omgang i børnehaveklassen og 1. klasse – for netop at styrke den fælles planlægning og faglige sparring.

I Arena Skole og Fritids KKFO har man taget tankegangen videre og tilpasset den til fritidslivet: “Her er det ikke undervisning, men læring gennem det, børnene har lyst til,” forklarer Marie. “Vi planlægger ud fra børnenes interesser – og det kan være alt fra krea og madlavning til naturaktiviteter eller samarbejde med lokale foreninger.”

Nogle aktiviteter foregår i samarbejde med foreninger, fx en lokal karateklub eller Ørestad IF, hvor en fagperson og en pædagog co-teacher sammen – hver med deres rolle. 

“Det er altid pædagogen, der har ansvaret for børnene, fordi de kender dem og har den pædagogiske faglighed. Samtidig lærer vi meget af samarbejdet – det giver et kæmpe løft,” siger Marie.

Tydelige rammer giver plads til flere

I fritiden kan de mange muligheder virke uoverskuelige for nogle børn – særligt for dem, der trives bedst med struktur og genkendelighed.

“Når børnene møder to voksne og en tydelig plan, falder skuldrene ned. De ved, hvad de skal, og hvad der skal ske,” siger Marie.

De planlagte aktiviteter giver en naturlig ramme, hvor børn, der normalt har svært ved det frie fællesskab, kan deltage på lige fod.

“Nogle børn kan drukne lidt i det store fællesskab. Men når vi laver aktiviteter i mindre grupper med klare roller og struktur, bliver de en del af noget, de kan overskue,” fortæller hun.

Fælles planlægning – fælles ansvar

Pædagogerne i Arena Skole og Fritids KKFO oplever, at co-teaching styrker både fagligheden og relationerne mellem kolleger: 

“Det giver energi at stå sammen om noget. Pædagogerne får lov til at bruge deres styrker og idéer – og det kan mærkes hos børnene,” siger Marie.

Selvom co-teaching tager form på forskellige måder i de enkelte teams, er udgangspunktet det samme: To voksne, én plan og et fælles fokus på, hvordan aktiviteterne kan passe til alle børn – også dem, der har brug for ekstra støtte i det sociale.

Co-teaching i KKFO’en

Co-teaching er en anerkendt og evidensbaseret tilgang, hvor to medarbejdere planlægger, gennemfører og evaluerer aktiviteter sammen. Metoden, som oprindeligt stammer fra skolen, giver tydelighed og struktur, så flere børn trives i fællesskabet.