Nyt koncept for skoler på faglig handleplan
I København arbejder vi systematisk med at udvikle skolerne, og hvert år vurderer Børne- og Ungdomsforvaltningen, hvilke skoler som i en periode har brug for en ekstra hånd i ryggen i arbejdet med elevernes faglige udvikling og læring.
Det sker ud fra en række indikatorer, som belyser kvaliteten af læringsmiljøerne. For eksempel analyserer forvaltningen resultaterne fra folkeskolens afgangsprøver, herunder andelen af elever, der har fået mindst karakteren 2 i matematik og dansk, og ser på om eleverne generelt løftes fagligt.
Forvaltningen kigger også på data for elevernes trivsel og på, hvor mange der går videre til en ungdomsuddannelse, ligesom der tages højde for skolens økonomi, medarbejderes trivsel og sygefravær.
Justerede kriterier
Med det nye koncept bliver kriterierne for, hvilke skoler, der får en faglig handleplan udvidet, så de både indeholder faglige kriterier og en række indikatorer for, om skolen lykkes med at skabe inkluderende læringsmiljøer.
Der ansættes samtidig medarbejdere i forvaltningen, der på tværs af byen kan supportere skoler på handleplan med henblik på at styrke arbejdet med at fastholde flere børn i almen.
Se mødematerialet fra den politiske behandling
Børne- og Ungdomsudvalget behandlede sagen om det nye koncept for skoler på faglig handleplan på et møde den 2. maj 2025.