Ny model for visitation
Fra oktober 2025 visiterer skolerne selv til specialpædagogisk bistand i almen.
Mere smidig visitation
Hidtil har det været sådan, at skolen har haft opgaven med at beskrive elevens udfordringer og definere behovet for støtte. På den baggrund har skolen skullet ansøge om en særlig indsats til et barn, og herefter vente på, at forvaltningens centrale visitation træffer en afgørelse (ved specialpædagogisk støtte på ni timer eller mere om ugen.).
Fremover bliver både midler og opgaven med at visitere til specialpædagogisk støtte i almenmiljøet lagt ud på skolerne, så man hurtigere kan sætte ind med den nødvendige støtte. Skolerne skal ikke vente på en afgørelse, men kan sætte gang i en indsats med det samme.
Den centrale visitation i forvaltningen får en ny rolle
Det er alene den centrale visitation, der træffer beslutning om specialtilbud til børn med særlige, individuelle og betydelige behov, som ikke kan støttes i almen.
Der vil også blive etableret en rådgivningsfunktion i visitationen, der ved behov kan rådgive og gå i dialog med skoler, forældre og den tværfaglige support om støtte i almen.
Se mødematerialet fra den politiske behandling
Børne- og Ungdomsudvalget behandlede sagen om en ny model for visitation til specialtilbud på et møde den 15. januar 2025.