Ny model for den tværfaglige support

Med den nye retning for skoler og dagtilbud i København rykker medarbejdere med specialfaglige og specialpædagogiske kompetencer tættere på børnenes hverdag.

Når en børnegruppe har brug for ekstra støtte for, at børnenes udvikling og læring har de bedste betingelser, skal skolen eller dagtilbuddet have nem adgang til support. Derfor har de københavnske politikere afsat penge til, at medarbejdere med specialfaglige og -pædagogiske kompetencer kommer tættere på skoler og institutioners praksis.

Børne- og Ungdomsudvalget besluttede i marts 2025, at den tværfaglige support fremover skal organiseres i 14 lokale bydelsteams, der skal sikre en tættere og mere fleksibel støtte til børn med behov for en specialpædagogisk indsats. Den tværfaglige support består bl.a. af psykologer, konsulenter på tale-/høreområdet, støttepædagoger og kompetencepædagoger.  

Ambitionen er, at det skal være nemmere for skoler og dagtilbud at få den rette hjælp og støtte til børn med særlige behov.  

Principper for den tværgående support 

Politikerne har besluttet seks bærende principper for den tværgående support: 

  • Supporten skal give tidlig hjælp og understøtte samarbejdet med familierne 
  • Supportens indsatser skal altid have afsæt i læringsmiljøet 
  • Supporten skal være let tilgængelig hjælp af forældre, pædagoger, lærere og den lokale ledelse
  • Supporten skal sikre et helhedssyn med en bred vifte af supplerende fagligheder 
  • Supporten skal have enkle og hurtige arbejdsgange 
  • Supporten skal bidrage til kapacitetsopbygning i dagtilbud og skoler. 

Politisk proces

Børne- og Ungdomsudvalget behandler den nye model for support igen i juni 2025 efter den har været i høring.

Vedtages den nye model og organiseringen af den tværfaglige support, vil den træde i kraft fra august 2025.

Se mødematerialet fra den politiske behandling

Børne- og Ungdomsudvalget behandlede sagen om en ny model for den tværfaglige support på et møde den 12. marts 2025.