Ny retning for Københavns skoler og dagtilbud

Et enigt børne- og ungdomsudvalg i København har i 2024 besluttet en ny retning, som skal styrke byens skoler og daginstitutioner, så flere børn kan være en del af de almene fællesskaber.

Den nye retning medfører en række omlægninger i og omkring byens skoler frem mod 2036.  

Ambitionen er, at alle børn skal have mulighed for at gå i en skole, hvor de kan være en del af det store fællesskab - for alle børn har noget værdifuldt at bidrage med, ligesom alle børn har ret til at blive mødt med høje forventninger.  

Politikerne har foreløbig afsat 570 millioner over fire år (2025-2028) til bl.a. at: 

  • Ansætte overgangspædagoger på alle skoler, der skal støtte børnenes overgang fra dagtilbud til skole.
  • Ansætte flere medarbejdere pr. barn i indskolingen (og dermed mulighed for fx co-teaching, holddeling og undervisningsdifferentiering).
  • Supportens medarbejdere med specialfaglige og -pædagogiske kompetencer kommer tættere på skoler og institutioners praksis. 
  • Medarbejdere på skolerne får mere tid til at udvikle inkluderende læringsmiljøer.
  • Skolerne får flere midler til kompetenceudvikling til at skabe inkluderende læringsmiljøer.
  • Skolerne får ekstra ledelseskraft til at lede de nye opgaver. 

Målet er, at specialpædagogiske indsatser omkring børn med særlige behov kan sættes i gang langt mere smidigt og effektivt. Og så tæt på almenområdet som muligt. 

Skolerne får penge, støtte og ekstra hænder

I praksis flytter midlerne ud på byens skoler, så skoler, forældre og elever ikke længere skal afvente sagsbehandling hos den centrale visitation. Skolerne kan med andre ord sætte relevante indsatser i gang med det samme i de børnemiljøer, der har behov for det.  

Dermed er politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget enige om at følge den nationale ambition, der blev besluttet med folkeskoleforliget. Her er målet også at styrke almenmiljøerne, så flere børn kan blive i fællesskabet her. 

Politiske pejlemærker for fremtidens skoler og dagtilbud

De københavnske politikere har besluttet en række pejlemærker, som angiver retningen for skoler og dagtilbud i fremtiden: 

  1. Forskellighed er en styrke. Et mangfoldigt samfund med stor sammenhængskraft grundlægges i dagtilbud, skoler og fritidstilbud. 
  2. Den bedste forebyggelse er høj faglig kvalitet i alle vores tilbud, med tydelige forventninger og forudsigelighed for børnene. 
  3. Alle børn og unge uanset udfordringer og ressourcer har ret til at være en del af fællesskaberne, og alle har noget at bidrage med. 
  4. Vi skal løse udfordringerne, hvor barnet allerede er, og tænke i mangfoldige fællesskaber fremfor eksklusion. 
  5. Ingen skal opleve at stå alene, når det bliver svært – det gælder både børn, forældre og fagprofessionelle. 
  6. At vi ser børnenes og forældrenes liv i sammenhæng - læring, socialt og arbejdsmæssigt.